perjantai 4. elokuuta 2017

Heinäkuun ompelut


Heippa taas pitkästä aikaa! Meillä alkaa loma olemaan lopuillaan ja palattiinkin nyt illansuussa mökki-vaunu-reissuilta kotiin. Minulla on pari postausta ollut täällä luonnoksissa odottelemassa, joten laitanpa tässä heti ensimmäisen tulemaan!

Tuttuun tapaan olen taas kuvannut kuukauden ompelukset yhteen pakettiin. Nyt täytyy myöntää, että olen ommellut muutaman muunkin vaatekappaleen kuin mitä tässä postauksessa tulette näkemään, mutta en ole ehtinyt kuvaamaan niitä vielä, joten ne pääsevät sitten elokuun ompelupostaukseen.


Olen varsin ihastunut tekemään "tiimivaatteita" lapsille ja erilaisia settejä ja niinpä niitä sitten tulee ommeltuakin.


 


Eskarin aloittavalle ompelin Vimman leteistä Noshin ilmaiskaavalla lippapipon koossa L 
ja Ottobren tutulla ja "omimmalla" Rascal -paitakaavalla paidan koossa 128.


 


Näistä tuli niin mun mieleiset! 
Mustavalkoista on kivan helppoa yhdistää muihin väreihin, 
mutta eniten varmaan tykkään näistä tumman sinisen farkun kanssa. 

 
 
 


Tytölle ompelin valtavan rusettipannan. Taisin "pikkuisen" liioitella rusetin koolla ja luulen, ettei tuo panta pääse käyttöön. Täytyy muokata sitä vähän. Samaan syssyyn ompelin lettileggarit vanhojen H&M legginssien pohjalta, nämä on suunnilleen kokoa 140. 


 


Lettisettiin sopii ihanasti tämä Noshin joustocollege -paita. Tämäkin Rascal kaavalla koossa 146. 
 
 
 


 


 


Ja onko ihanampaa kuin käsitöistä innostunut lapsi?! Tämä on sellainen tyttö, joka bongailee kauppareissuilla lankakeriä ja virkattavaa trikookudetta ja huokailee niiden perään.

 
 


 


 


Ja pitihän mun itsellenikin ommella jotain pientä leteistä. Paino sanalla pientä. Eli minishortsit, koti-yöppärishortsit, mitkälieshortsit. 


 


Näiden kaavapohjana on jotkut ikivanhat yöshortsit, jotka leikkelin kappaleiksi.


 


Toimii ihan jees. Vyötärö jäi vähän lörpöksi, joten varmaan pujotan siihen solmimisnauhan tai kuminauhan. Näissä voisi toimia sellainen kiiltäväpintainen leveä satiininauha?



 
 Mikähän tän kaavan nimi oikein olikaan? No Ottobren lasten kaavalehdestä napattu kuitenkin. Helppo ja kiva kaava, jolla olen tehnyt jo useampia toppeja tytölle ja aina ne vaan on yhtä kivoja. 

 
 


 Kuosi on nimeltään Dandelions eli voikukka, kai, kenties? Ihana kuitenkin. Herkkä ja kaunis ja valkopohjainen eli juuri sitä mistä pidän!


 


 Ostin keväällä Jyväskylän kangaskaupasta tällaista itselleni aika käsittämätöntä kuosia. Oli vissiin kesä mielessä tai jotain? No heinäkuun helteitä silmälläpitäen tein siitä hapsutunikan. Sellaiseen kuosi toimii oikein hyvin ja värikin korostaa kivasti rusketusta. 


 


 


 Tää on kyllä ihana päällä, mutta helma on niin lyhyt 
ettei tätä voi tosiaan pitää kuin rannalla tai leggareiden kanssa. 


 


Paristi se ehti loman aikana päällekin, vaikkei niitä helteitä koskaan tullutkaan. 
Rannalla ollaan oltu kuitenkin ahkerasti.
 

 


Kivan paljon ehdin istumaan saumurin äärellä heinäkuussa. Pahoin pelkään, että elokuu tekee siihen muutoksen, kun arki taas alkaa.  Ja itseasiassa mun kangaslipasto alkaa näyttämään pohjiaan eli melkein kaikki kankaat on nyt ommeltu...


Sellaisia ompeluksia tällä kertaa. Vähän syksykin jo mielessä pitkien hihojen ja lahkeiden kanssa. Kohta saa taas ommella pipoja ja lapasia. Jaiks. 


Ihanaa alkanutta viikonloppua ja rentoa perjantai -iltaa teille! Meillä on vielä melkoinen pyykkirumba selätettävänä vielä ennen arjen alkua. Reissupyykit tuolla odottelee pesuun pääsyä. 


10 kommenttia:

  1. Vitsit, miten kivoja! Osaisinpa itsekin, mutta kun en osaa. Just katselin Pentikin kankaita ja mietin, miten kivalta ne näyttäisivät makkarin tyynyinä. Ehkä just siihen kykenisin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 Mä oon niin iloinen, että lapset suostuu vielä pukeutumaan näihin mun ompelemiin vaatteisiin. Tosin annan niiden yleensä itse valita kankaan :)
      Minä hipeltelin Vallilan Kielo -tyynynpäällisiä sillä silmällä kun käytiin Tuurin kyläkaupassa ja ne oli hyvässä alennuksessa. Jätin kuitenkin ne sinne, kun alkoi arveluttaa kyllästynkö niihin kuitenkin heti kotona :D

      Poista
  2. Ihania ompeluksia ❤ taitava olet!

    VastaaPoista
  3. Tuo Vimman letti-kangas on kyllä ihanaa ♥ Mä haluaisin siitä mustasta leggarit. Ois ihanat ♥ Kivoja ompeluksia olt taas ehtinyt tekemään. Onni on ompeleva äiti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Krisse! :) Mun täytyy myöntää, että mä oon syttynyt ihan jälkijunassa tähän Vimman lettikuosiin :D Niinkuin kaikkeen aina. Kai mun pitää alkuun vastustaa aikani ja sit pikkuhiljaa tykästyä? Suurimpaa osaa niitä uusiä värejä kuitenkin karsastan, moni on turhan räikeitä mun makuun, mutta nämä mustavalkoiset ja se pinkkipohjainen on kyllä ihan vieneet mun sydämen! :)

      Poista
  4. Vitsi miten ahkera olet taas ollut. Minä en ole ommellut mitään, en edes verhojen saumoja ;)
    Ihanaa viikonloppua <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Satu! :) Mä oon sellanen Flow:ssa tehtailija ja ryhdyn toimeen sakset viuhuen. Silloin tulee nopeasti valmista! Mutta enpä mä kokeilekaan yleensä mitään uusia ja haastavia kaavoja...niihin saisin varmaan tuhrattua tunnin jos toisenkin. Mulla on joku hahmottamishäiriö tai luetun ymmärtämisen ongelma, kun melkein kaikki kirjalliset ompeluohjeet menee ihan yli ymmärryksen :D ;)

      Iloista viikonvaihdetta sulle myös! <3

      Poista
  5. Aivan ihania!!!
    Nuo shortsit on suloiset! Samoin pinkki paita röyhelöineen.
    Ja tuo inkkaritunika. Voi veljet, olet taitava!!! =)

    VastaaPoista

Hurjan kivaa, että kommentoit, kiitos sinulle! :)